Contributos da IA nos Processos Pedagógicos e no Desenvolvimento Profissional e Organizacional: Percepções de Professores Portugueses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i3.p51-61

Keywords:

artificial intelligence, teaching, learning, pedagogical assessment, transformation

Abstract

This article has the aim to understand the elementary and high school teachers’ perspective on the knowledge of digital applications used in a school context, as well as on how Artificial Intelligence (AI) can contribute to the improvement of teaching, learning and evaluation, and consequently, to the teaching professional development and to the organizational transformation. Therefore, we focused the study on a quantitative approach, using a questionnaire survey addressed to 74 elementary and high school teachers from a Portuguese School. As main conclusions we underline that the use to AI contributes to stimulate student’s motivation and commitment to learning, through optimization of self-reflection and self- regulation processes. The use of AI allows teachers to implement pedagogical differentiation practices, in a humanistic approach, viewing the AI as a pedagogical resource able to improve the processes of teaching, learning and assessment, thus promoting the development and transformation of people and contexts. The study has also demonstrated the urgent need for school to reconfigure and transform itself, involving the school community on the topic of AI literacy, creating, therefore, a code of conduct, ensuring equity, inclusion and democratization of innovative pedagogical practices within digital technology.

References

Amado J, Freire I 2017. Estudo de caso na investigação em educação. In J Amado (Coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Universidade de Coimbra, Coimbra, p. 123- 145.

Comissão Europeia 2022. Orientações éticas para educadores sobre a utilização de inteligência artificial e de dados no ensino e na aprendizagem. Comissão Europeia.

Hirota F 2023. ChatGPT e Inteligência Artificial - Aplicações na Era Digital. Actual Editora.

Lee K, Qiufan C 2023. Inteligência Artificial 2041 - Dez visões para o nosso futuro. Relógio D´Água Editores.

Lehmann L, Parreira A 2019. A Instrumentos inovadores de aprendizagem: uma experiência com o WhatsApp, Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 43, n.º 43, p. 75-89.Available from:https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6771.

UNESCO 2016. Repensar a educação : rumo a um bem comum mundial?. UNESCO.

UNESCO 2021. Inteligencia artificial y educación - Guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) 2022. Recomendação sobre a Ética da Inteligência Artificial. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura.

Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE) 2020. Carta Ética. SPCE.

Valente J 2018. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: J A Valente; F M Freire; F L Arantes (org.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. NIED/Unicamp, p. 17-41.

Published

2024-11-07

How to Cite

MADUREIRA, Cristiana Pizarro; BATISTA, José António Flambó Afonso. Contributos da IA nos Processos Pedagógicos e no Desenvolvimento Profissional e Organizacional: Percepções de Professores Portugueses. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 51–61, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i3.p51-61. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7547. Acesso em: 4 dec. 2024.