Perspectives of School, Culture and Evaluation on the Basis of School Culture
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2022v11i4.p304-316Keywords:
school culture, assessment, institutional assessment, educationAbstract
The objective of this study is to discuss about the elements that composed a study on the theme: “The Study of School: school culture, material and immaterial culture, institution and school evaluation practicesâ€, in the training space of the doctorate in Education. As a problem to be reflected on, the question is: how is it possible for the school to produce its own critical culture, in order to oppose the dominant culture? How to deal with this homogeneous form of school organization, bearing in mind the assessment based on the school culture? From this perspective, the field of study of school culture involves themes involved in the history of reading, curriculum, teacher training and professionalization and other elements that compose it. These reflections extend to all school contexts and, consequently, the interest in dealing with a theme such as evaluation and institutional evaluation. School culture is based on tensions, conflicts, practices and ruptures, driven by the organization of the school. These fabrics comprise the organization of the school at all its levels and modalities, both in basic education and in higher education. In addition to them, the evaluation will also compose the space of the school's culture. Therefore, the evaluation is present in the school culture and becomes part of its compositional processes and it is urgent to be analyzed as a phenomenon of this culture in its social and political aspects.
References
Álvarez AL y Marrugo, PA 2016.Cátedra de la paz en Colombia: una mirada que supera la tiza y el tablero. Boletín Virtual, 5(9), 168-174.
Azanha, JMP 1991. Cultura escolar brasileira: um programa de educação e pesquisa. Revista da USP, São Paulo, n. 8, p. 65-69, dez./jan./fev.
Back FR, Lima RM de, Placido RL 2022.Tessitura da história das instituições escolares na perspectiva da cultura escolar. In: Anais do III Seminário Integrado IFC-FURB de Educação Profissional e Tecnologia. Blumenau: FURB
Barroso J 2021. Cultura, cultura escolar, cultura de escola. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/65262/1/u1_d26_v1_t06.pd. Acesso em: 03 out.
Brito GM, Rocha NJ de M 2022. Cultura escolar, práticas e conteúdos de linguagens no cotidiano do colégio estadual David Pereira. Práxis Educacional, [S. l.], v. 18, n. 49, p. e11167. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.11167.
Canário R 2015. A educação não formal e os destinos da escola (Entrevista). In: Mosé. V. (org.) A escola e os desafios contemporâneos (4ª ed.) Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.
Chervel A 1990. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v.2, p.177-229
Del Bianco R de CR 2009. Profissionalidade Docente em Projetos de Cursos de Pedagogia de Universidades do Estado de Goiás. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Goiás, 150 f.
Dias Sobrinho J 2008. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 1, p. 193-207.
Drelich, DF, Candau, VM 2022.Desnaturalizar, decolonizar e interculturalizar a cultura escolar. In: Anais do 9º Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação / 6º Seminário Internacional de Estudos Culturais e Educação. Canoas: PPGEDU.
Faria Filho, LM, Gonçalves IA, Vida DG, Paulilo AL 2004. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.1, p. 139-159.
Forquin JC 1998. Escola e cultura: as bases epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas.
Jiménez M., Lleras J. y Nieto A 2010. La paz nace en las aulas: evaluación del programa de reducción de la violencia en Colombia. Educación y Educadores, 13(3), 347-359.
Julia D 2001. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43.
Mano A de MP, Carvalho NG de S, Oriani AP 2022. A Cultura escolar em aulas de ciências e biologia: reflexões a partir do estágio supervisionado. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 137–150. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.617.
Maseto MA 2018. Tempo, espaço e práticas pedagógicas. In: Didática – abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EdUFBA.
Méndez-Gómez DM 2014. Desarrollo humano en la formación de formadores: uma pedagogía para la paz, la reconciliación y la esperanza. Revista Universidad de La Salle, [S.l.] (65), 149-161.
Oliveira CRLS 2019. A importância das relações interpessoais no ambiente escolar. 2019. 15f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Especialização em Gestão de Instituições Federais de Educação Superior) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Placido RL, Benkendorf SKJ, Todorov DM 2021. Porosidade e permeabilidade: Uma abordagem mesoanalítica em história das instituições escolares a partir da Cultura Escolar. Metodologias e Aprendizado, [S. l.], v. 4, p. 183–196, DOI: 10.21166/metapre.v4i.2221.
SORDI MRL de, LUDKE M 2009. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n. 2, p. 253-266.
Streck DF 2012. Qual o conhecimento que importa? Desafios para o currículo. Currículos sem Fronteiras, Porto Alegre, v.12, n.3, p. 8-24, set/dez 2012.
Tiballi E, Nepomuceno M de A. (coord.) 2006. Pensamento educacional Brasileiro. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás.
Vidal DG 2009. No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolares. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 25-41.
Viñao-Frago A 1998. Por una historia de la cultura escolar: enfoques, cuestiones, fuentes. In: Congreso de la Asociación de História Contemporánea, 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.