Interdisciplinaridade como Prática: os Desafios de um Laboratório que se Propõe Interdisciplinar
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i2.p293-308Keywords:
Socio-Environmental, Critical Thinking, Research, Education, ExtensionAbstract
It can be inferred that interdisciplinarity is naturally associated with socio-environmental issues, since the complexity of the factors that cross these themes. Believing in the interdisciplinary proposal, the MARéSS Laboratory is a space built by people with the most diverse particularities that add up to exploratory and critical thinking dedicated to actions on education, research, and extension projects. Understanding that interdisciplinarity is dependent on constant strengthening, this article aims to advance the comprehension of the challenges of interdisciplinary practice from the point of view of laboratory members aiming to be interdisciplinary. To meet this objective, a survey was carried out with students, professors, and researcher members of MARéSS Laboratory and those manifestations were analyzed through the discourse of collective subject methodology. Among the results obtained in this case study, it was evidenced that exchange of experiences, incorporation of knowledge, development of professional skills, democracy, and plurality are positive points of interdisciplinary practice in the Laboratory, while the difficulty of interrelations and lack of consensus were observed as points to be improved. In addition, it was pointed out that practically all activities developed allow interdisciplinarity, since informal conversations until meetings with teams. Regarding professional performance, members highlighted that learning about multiple areas of study, cooperation, and common dedication of work teams, as well as less reductionist thinking contribute to professional advancement of those involved. For researchers, it was concluded that the importance of interdisciplinarity is to allow the development of different reasoning as it allows the integration of knowledge and experiences. In that connection, this analysis made it possible to understand how MARéSS Laboratory members value and believe in interdisciplinarity.
References
Bauer HH 1990. Barriers against interdisciplinarity: Implications for studies of science, technology and society. SciTechnol Hum Values 15(1):105-119.
Bicalho VL, Machado LRS 2015. O princípio da interdisciplinaridade na prática de professores da disciplina Projeto Aplicado no Instituto UNA de Tecnologia. Educ Escrito 6(1):39-53.
Brasil 2019. IBGE. Desigualdades Sociais por Cor ou Raça no Brasil. IBGE, Brasília, 12 pp.
Brasil 2019. INEP. Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. INEP/MEC, Brasília, 44 pp.
Erdmann AL, Schlindwein BH, Sousa FGM 2006. A produção do conhecimento: diálogo entre os diferentes saberes. Rev Bras Enferm 59(4):560-564.
Fazenda ICA 1995. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Vol. II, Papirus, São Paulo, 143 pp.
Fazenda ICA 2001. Dicionário em construção: Interdisciplinaridade. Cortez, São Paulo, 272 pp.
Fazenda ICA 2006. Interdisciplinaridade na educação brasileira: 20 anos. Criarp, São Paulo, 224 pp.
Gomes R, Deslandes SF 1994. Interdisciplinaridade na saúde pública: um campo em construção. Rev Latinoam Enferm 2(2):103-114.
Hellebrandt L, Walter T, Moura DV, Pereira CR, Anello LFS 2013. O projeto “Análise das cadeias produtivas do pescado oriundo da pesca artesanal e/ou aquicultura familiar no estado do Rio Grande do Sul” como uma experiência interdisciplinar. Anais Simpósio Internacional sobre Interdisciplinaridade no Ensino, na Pesquisa e na Extensão – Região Sul. Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina, 19 pp.
Lefevre F, Lefevre AMC 2006. O sujeito coletivo que fala. Interface 10(20):517-524.
Lélé S, Norgaard RB 2005. Practicing interdisciplinarity. BioScience 55(11):967-975.
Mancopes R, Cutolo LRA, Tesch D, Schultz F, Santos RBP, Mafatti R, Silva T 2009. Interdisciplinaridade na fonoaudiologia: a concepção do professor. Rev CEFAC 11 (2):175-182.
Menezes MP, Yasui S 2013. A interdisciplinaridade e a psiquiatria: é tempo de não saber? Ciênc Saúde Colet 18(6):1817-1826.
Morin E 1979. O enigma do homem. Zahar, Rio de Janeiro, 227 pp.
Morin E 2005. Educação e complexidade, os sete saberes e outros ensaios. Cortez, São Paulo, 104 pp.
Motta LB, Aguiar AC 2007. Novas competências profissionais em saúde e o envelhecimento populacional brasileiro: integralidade, interdisciplinaridade e intersetorialidade. Ciênc Saúde Colet 12(2):363-372.
Moura DH 2007. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos 2:4-30.
Oderich C, Avelino LPRS, Queiroz MSF 2015. Visão sistêmica interdisciplinar em grupo multiprofissional: estudo de caso em Foz do Iguaçu. Rev Eletrôn Cient CRA-PR 2(2):31-47.
Oliveira NMG 2012. Interdisciplinaridade: uma prática educativa. Monografia de Especialização, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 46 pp.
Schettini DCD, Lins MADT, Nishijima M 2018. Interdisciplinaridade em Bacharelado no Brasil: O Caso de Relações Internacionais da USP. Rev Grad USP 3(1):3-17.
Teixeira OA 2004. Interdisciplinaridade: problemas e desafios. Rev Bras Pós-Graduação 1(1):57-69.
Tolteca 2020. DSCsoft 2.0. São Paulo: Tolteca Informática. Disponível em: http://www.tolteca.com.br/dscsoft20.aspx
Tonet I 2013. Interdisciplinaridade, formação humana e emancipação humana. Serv Soc Soc 116:725-742.
Vasconcelos EM 2002. Complexidade e pesquisa interdisciplinar: epistemologia e metodologia operativa. Vozes, Petrópolis, 344 pp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.