Environmental Education, Research and University Extension: A Report on Activities on the Tucano Ecological Track, Goiás, Brazil

Authors

  • Ricardo Elias do Vale Lima Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.
  • Maria Fernandes Gomide Dutra e Silva Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.
  • Josana de Castro Peixoto Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.; Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2019v8i3.p528-532

Keywords:

Environmental Perception, Interpretive Trail, Environmental Education

Abstract

Environmental Education is essential in the formation of knowledge and knowledge of the individual. The activities that took place on the Tucano Interpretive Ecological Trail (TEIT) in 2015 and 2016 aimed to present a possibility of tool in the process of teaching and learning of visitors. Since 2016, TEIT has received a large audience and, through guided visits by trained monitors, along with the accompaniment of teachers, has proved to be an environment that favors greater human-nature contact, as well as provoking in the visitor a interpretation experience and experience in the natural environment. The results of the initiative point to a better perception of the environment and the environmental impact caused by human action. It is necessary to value this kind of pedagogical action as a goal to be reached by the administrators of educational institutions, partners, environmental agencies and monitors in order to subsidize Environmental Education to the university and external community.

Author Biographies

Ricardo Elias do Vale Lima, Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

Mestrado em Sociedade, Tecnologia e Meio Ambiente pelo Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil. Professor no Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

Maria Fernandes Gomide Dutra e Silva, Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás, UFG, Brasil. Professora no Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

Josana de Castro Peixoto, Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.; Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

Doutorado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Goiás, UFG, Brasil. Professora na Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil, e no Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.

References

Carvalho ICM, Farias CR, Pereira MV 2011. A missão "ecocivilizatória" e as novas moralidades ecológicas: a educação ambiental entre a norma e a antinormatividade. Ambiente e Sociedade 14(2):35-49.
Catalão VML, Layrargues PP, Zaneti ICBB (orgs.) 2011. Universidade para o século XXI: educação e gestão ambiental na Universidade de Brasília. Cidade Gráfica e Editora, Brasília, 340 pp.
Leff E 2007. Epistemologia Ambiental. Cortez, São Paulo, 240 pp.
Meyer MA 1991. Educação Ambiental: uma proposta pedagógica. Em Aberto 10(49):41-46.
Miranda ES, Schall VT, Modena CM 2007. Representações sociais sobre educação ambiental em grupos da terceira idade. Revista Ciência e Educação 13(1): 15-28.
Nanai FY, Netto JPS 2008. Análise da fragmentação da paisagem na região de bom repouso - sul do estado de minas gerais. Geografia, 33(1):127-140.
Nunes ERM 1995. Educação Ambiental no 3º grau uma avaliação do nível de consciência na Universidade. Educação 18(8): 143-156.
Sato S, Carvalho ICM (orgs.) 2005. Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Artmed, Porto Alegre, 232 pp.
Vasconcellos JMO 1998. Avaliação da visitação pública e da eficiência de diferentes tipos de Trilhas Interpretativas do Parque Estadual Pico do Marumbi e Reserva Natural Salto Morato – PR. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 88 pp.

Published

2019-09-01

How to Cite

DO VALE LIMA, Ricardo Elias; DUTRA E SILVA, Maria Fernandes Gomide; PEIXOTO, Josana de Castro. Environmental Education, Research and University Extension: A Report on Activities on the Tucano Ecological Track, Goiás, Brazil. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 528–532, 2019. DOI: 10.21664/2238-8869.2019v8i3.p528-532. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2793. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Technical, Educational or Scientific Notes