Environmental Conception Evaluation in 3rd year of High School Students: a case study in Bauru/SP

Authors

  • Christopher Cardoso Universidade do Sagrado Coração
  • Giovana Silvério Universidade do Sagrado Coração
  • Maria Elza Guijarro Universidade do Sagrado Coração
  • Beatriz Antoniassi Universidade do Sagrado Coração
  • Marcos Siqueira Universidade do Sagrado Coração

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2017v6i3.p305-319

Keywords:

Environmental Education, Teaching of Biology, Structured Questionnaire

Abstract

Although environmental themes are widely discussed in schools, many concepts related to this theme are unknown or poorly understood by teachers and students. This article presents the data obtained through a structured questionnaire whose objective was to evaluate the knowledge of 193 students of the 3rd year of secondary education in the city of Bauru/SP, both public and private schools. After answering the questionnaire, which addressed topics related to ecology, environmental education, genetics and deforestation/reforestation, two pedagogical interventions were proposed to the students through which a review of the concepts required in the questionnaire was carried out. The first and second applications were 45.5% and 56.1% (public) and 57.9% and 67.8% (private), respectively. The groups presented a statistically significant difference (p <0.05) from the comparison of the means of correct answers. It was observed that the students do not know many of the concepts presented in the interventions.

References

Baker R, Isotani S, Carvalho A. Mineração de dados educacionais: Oportunidades para o brasil. Brazilian Journal of Computers in Education. 2011. [cited 2017 mar 12]; (9)2: 03. Available from: http://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/1301/1172

Baker R, Walonoski J, Heffernan N, Roll I, Corbett A, Koedinger K. Why students engage in “gaming the system” behavior in interactive learning environments. Journal of Interactive Learning Research. 2008. [cited 2017 mar 12] (19): 185–224. Available from: https://www.learntechlib.org/p/24328

Brasil. Lei nº 9795 – 27 de abril de 1999: dispõe sobre a educação ambiental. Política Nacional de Educação Ambiental 1999, [cited 2017 mar 23]. Avaliable from: http://www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=321

Brasília. Inclusão de ciências no Saeb: documento básico. 2013. [cited 2017 mar 23]. Avaliable from: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/menu_do_professor/matrizes_de_referencia/livreto_saeb_ciencias.pdf

Carvalho MFN, Pereira VC, Ferreira SPAA. A (des) motivação da aprendizagem de alunos de escola pública do ensino fundamental I: Quais os fatores envolvidos? Universidade Federal de Pernambuco. 2008. [cited 2017 mar 12]. Avaliable from: https://www.ufpe.br/ce/images/Graduacao_pedagogia/pdf/2007.2/a%20desmotivao%20da%20aprendizagem%20de%20alunos%20de%20escola.pdf

Cavassan O, Silva PGP, Seniciato, T. O ensino de Ciências, a Biodiversidade e o Cerrado. Divulgação Científica e Ensino de Ciências: Estudos e Experiências. São Paulo. 2006.

Cetintas S, Si L, Xin YP, Hord C. Automatic detection of off-task behaviors in intelligent tutoring systems with machine learning techniques. IEEE Transactions on Learning Technologies. 2010. [cited 2017 mar 12]; (3)3: 228-236. Available from: http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5306063/?reload=true

De Andrade LV. Mal-estar e atividade docente: um estudo com professoras de educação infantil. Revista Trabalho e Educação. 2012. [cited 2017 mar 12]; (21)1: 65-82. Avaliable from: http://portal.fae.ufmg.br/seer/index.php/trabedu/article/view/732/920

De Assis ARS, Chaves MRA. Educação Ambiental E O Ensino De Biologia Para A Prática Social. Espaço em Revista. 2014. [cited 2017 mar 15]; (16)1. Avaliable from: http://www.revistas.ufg.br/espaco/article/view/31094

ENEM. Brasil. 2015. [cited 2017 mar 4]. Avaliable from: http://www.qedu.org.br/

IBGE. São Paulo: Bauru. 2016. [cited 2017 mar 1]. Available from: http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=350600

IDEB. São Paulo: Bauru. 2015. [cited 2017 mar 3]. Available from: http://ideb.inep.gov.br/resultado/home.seam

Manzato AJ, Santos AB. A Elaboração De Questionários Na Pesquisa Quantitativa. 2012. [cited 2016 out 01] (9). Available from: http://guiadotcc.com.br/assets/uploads/arquivos/elaboracao_questionarios_pesquisa_quantitativa.pdf

Medeiros BA, Mendonça MJSL, Sousa GLD, Oliveria IPD. A importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos. 2011. [cited 2017 mar 31] (4)1:1-17. Avaliable from:
http://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/index.php?option=com_abook&view=book&catid=4:educacao-ambiental&id=1462:a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais&Itemid=54

Medeiros M. 2005. Questionários: Recomendações para formatação. Brasil: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, p.33-34.

Pedro L, Isotani S. Explorando o Impacto da Gamificação na Redução do Gamingthe System em um Ambiente Virtual de Aprendizagem. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação 2016. [cited 2017 mar 12]; p. 81. Available from: http://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/6912/4786

Pisa. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. 2015. [cited 2017 mar 23]. Avaliable from:
http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2015/matriz_de_ciencias_PISA_2015.pdf

Ribeiro JAG, Cavassan O. Os conceitos de ambiente, meio ambiente e natureza no contexto da temática ambiental: definindo significados. Gondola: Ensenanza Aprendizaje de las Ciencias. 2013. [cited 2017 mar 24] (8)2: 61-76. Avaliable from: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5149/6768

Silva E, Nascimento ALR, Oliveira HM. Avaliação dos recursos didáticos no ensino de biologia no ensino médio público de Pombal. Anais do Congresso Nordestino de Biólogos. 2014. [cited 2016 sep 7]; (4). Avaliable from: http://congresso.rebibio.net/congrebio2014/trabalhos/pdf/congrebio2014-et-06-007.pdf

Silva HO, Amorim S, Santos ESL, Silva CBMC. A biologia evolutiva apresentada por alunos do Ensino Médio:(RE) pensando conceitos e pontos de vista. Revista Eletrônica de Biologia (REB). 2011. [cited 2016 sep 7]; (4)2: 80-92.Available from: http://revistas.pucsp.br/index.php/reb/article/view/7877

Teixeira A. Matriz de Referência para o ENEM 2009. 2009 [cited 2017 mar 23]. Avaliable from: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referencia_enem.pdf

Published

2018-02-02

How to Cite

CARDOSO, Christopher; SILVÉRIO, Giovana; GUIJARRO, Maria Elza; ANTONIASSI, Beatriz; SIQUEIRA, Marcos. Environmental Conception Evaluation in 3rd year of High School Students: a case study in Bauru/SP. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 305–319, 2018. DOI: 10.21664/2238-8869.2017v6i3.p305-319. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2167. Acesso em: 21 nov. 2024.