Psycho-Educative Intervention in STD for Young Teens
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2014v3i3.p215-228Abstract
The aim of this work was to elaborate a strategy of psycho-educative intervention for the prevention of STD and unplanned pregnancy for young teens. The study population was composed of participants from 15 to 20 years, enrolled in public schools and private high school in the city of João Pessoa. It was built a psycho-educative intervention, based on the theory of Planned Behavior and Vulnerability. The intervention resulted in three meetings on consecutive days in which sexual initiation was discussed, the ideologies of gender, negotiation and benefits of condom use. For analysis of the results were engraved the 15 minutes late each day, in which it was, discussed the perception of participants on intervention and analyzed for thematic categorization. The data demonstrated the appropriateness of intervention for teen audiences.
Keywords: Intervention; Adolescence; Theory of vulnerability; Theory of Planned behavior.References
Ajzen I 1991. The theory of planned behavior. Org. beh. and hum. decision processes, 50: 179-211.
António P 2010. A Psicologia e a doença crónica: Intervenção em grupo na diabetes Mellitus. Psic., Saúde & Doenças, 11 (1): 15-27.
Ayres JRCM 2003. Adolescência e aids: avaliação de uma experiência de educação preventiva entre pares. Interface. Comunicação, Saúde e Educação 7 (12): 123-138.
Ayres JRCM, Calazans GJ, Saletti –Filho H, França-Júnior I 2006. Risco, Vulnerabilidade e práticas de prevenção e promoção da saúde. In: S Campos, Tratado de Saúde Coletiva, Ed. Fiocruz, Rio de Janeiro, p.34-52.
Cabral S 2003. Contracepção e gravidez na adolescência na perspectiva de jovens pais de uma comunidade favelada do Rio de Janeiro. Cad. de Saúd. Púb., 19(2): 283-292.
Figueiredo MAC 1993. Profissionais de Saúde e AIDS. Um estudo diferencial. Medicina (Ribeirão Preto), 26(3): 393-407.
Figueiredo RMMD 1998. Repensando estereótipos e a mulher frente às DST e Aids para ações de saúde. In: RMMD Figueiredo, Prevenção às DST e Aids em ações de saúde e educação, Nepaids/USP, São Paulo, p. 23-28.
Heilborn ML, Brandão ER 1999. Introdução: Ciências Sociais e Sexualidade. In: ML Heilborn, Sexualidade: o olhar das ciências sociais, Editora Zahar, Rio de Janeiro, p. 7-17.
Marx K, Engels F 2007. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846), Editora Boitempo, São Paulo, 750pp.
Paes GO, Carvalho SM, Denadai W 2011. Vulnerabilidade social dos jovens no contexto da epidemia do HIV/aids: repensando estratégias de prevenção. Cad. de Ciência e Saúde 1 (2): 25-31.
Ribeiro KCS 2010. Adolescência e Sexualidade: Vulnerabilidade ás DSTs, HIV/Aids e a gravidez em adolescentes paraibanos. Dissertação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 180pp.
Ricoeur P 1991. O si mesmo como um outro, Papirus, Campinas, 86pp.
Sell CE 2009. Sociologia Clássica: Marx, Durkheim e Weber, Editora Vozes, Petrópolis, RJ, 220pp.
Silva LB, Abramovay M 2007. Construções sobre Sexualidade na Juventude. In: MERA Abramovay, LCG Esteves, Juventudes: outros olhares sobre a diversidade, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, Brasília, p. 227-267.
Soares SM, Amaral MA, Silva LB, Silva PAB 2008. Oficinas sobre sexualidade na adolescência: revelando vozes, desvelando olhares de estudantes do ensino médio. Escola Anna Nery Ver. de Enferm. 12: 485-491
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.