Solos at School: a Didactic-Practical Experience with Elementary School Students in the Municipality of Areia- PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i2.p271-280

Keywords:

soils at school, environmental preservation, soil education

Abstract

Soil is a fundamental component of the terrestrial ecosystem, despite its importance, this topic is usually not covered with due relevance in elementary education. Thus, the objective was to evaluate the perception of soils at school: experience with students in the 6th year of elementary school at a school in Areia – PB. The work carried out at the José Lins Sobrinho Municipal Elementary School, located in Vila do Mercado, Usina Santa Maria district, rural area of ​​the municipality of Areia-PB. The target audience were students from two classes of the 6th year of elementary school in the periods of 2022.2 and 2023.1 divided into 25 students per period, totaling 50 students. Questionnaires were administered to students before and after the theoretical and practical workshops. There was significant student interaction throughout all activities, noticing an increase in the interest of some students and a progressive advance in knowledge.

References

Barros WN, Viana SF, Campos MCC, Cunha JM, Franciscon U, Mantovanelli BC, Soares MDR 2017. Percepção de solos: experiência com estudantes do 5º ano do ensino fundamental em escola da rede pública de Humaitá, AM. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 15(2): 558-565.

Camargo RF 2003. O ensino de solos na escola pública: o caso na Escola Estadual Jardim Monza. Monografia - Graduação em Agronomia - Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola.

Campos MCC, Martins Neto NMS, Veras ES, Souza ZGEF 2012. Percepção ambiental: experiência em escolas de ensino fundamental em Humaitá (AM). Ambiência Guarapuava (PR), 8(1): 35-46.

Carvalho NL, Barcellos AL 2017. Educação ambiental: importância na preservação dos solos e da água. Revista Monografias Ambientais – REMOA, 16(2): 39 – 51.

Cordeiro LRBA, Alves Bezerra RC, Santos ARM, Souza JCG, Fonsêca GRF, Mello Vieira Leite ML 2023. Indicadores de qualidade do solo em cultivos de plantas forrageiras: uma revisão. Revista Geama, 9(3), 75–85.

Cunha MG, Bandeira LL, Cavalcante FG, Mesquita AFN, Chaves VG, Silva DAQ, Martins CM, Martins SCS 2023. Efeito do uso do solo sobre uma diversidade funcional de grupos microbianos. Cuadernos De Educación Y Desarrollo , 15(9), 8637–8655.

Dickmann I, Dickmann I 2020. Paulo Freire: método e didática. Chapecó (SC): Livrologia.

Gomes YL, Pedroso DS 2022. Metodologias de Ensino em Educação Ambiental no Ensino Fundamental: uma Revisão Sistemática. Revista de Pesquisa em Educação em Ciências, 22: 1-33.

Mota JM, Henrique SM, Pereira GE, Sequinatto L 2021. O ensino de solos no componente curricular de Educação para Sustentabilidade. Terra e Didatica, 17: 1 – 11.

OECD - Organization for Economic Cooperation and Development. Agricultural Outlook 2010-2019. Roma, FAO. 2010, 88 p.

Piaget J 1974. O Nascimento da Inteligência na Criança. Tradução de Álvaro Cabral. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar.

Pontes EAS 2022. A prática docente do professor de matemática na educação, profissional e tecnológica por intermédio das novas tecnologias da educação matemática. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, 3(10): e3102039.

Rodrigues R, Lima VC, Lima MR, Melo VF, Motta ACV, Dionísio JÁ, Favaretto N, Sirtoli AE, Carvalho AR, Bicca Neto H 2003. Diagnóstico do ensino de solos no nível fundamental em escolas da região metropolitana de Curitiba. In: Encontro de Extensão e Cultura da UFPR, 2, Anais. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Pró Reitoria de Extensão e Cultura.

Seber MG 1997. Piaget. O diálogo com a criança e o desenvolvimento do raciocínio. (Pensamento e ação no magistério). 1. ed. São Paulo: Scipione.

Silva DG, Simões RMR, Ovigli DB 2020. Pesquisa escolar nos anos iniciais do ensino fundamental: o que dizem os professores? Educação em revista, 36(2): 1-19.

Silva MO, Santos MP, Paz Sousa AC, Silva RLV, Moura IAA, Silva RS, Silva Costa KD 2021. Qualidade do solo: indicadores biológicos para um manejo sustentável. Brazilian Journal of Development, 7(1): 6853-6875.

Silveira LTM 2013. Desenvolvimento cognitivo das crianças na escola, um caminho que percorre do real ao imaginário. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal da Paraíba – UPFB, João Pessoa, 130 p.

Vital AFM, Santos RV 2017. Solos, da educação à conservação: ações extensionistas. TexGraf, 94 p.

Published

2024-07-15

How to Cite

BONDADE , Bruno Bernardo; SANTOS, Robson Vinício dos; SILVA , Joálison de Brito; CAMPOS, Milton César Costa; BARBOSA, José Matheus da Silva; OLIVEIRA , Flávio Pereira de; LIMA, Renato Abreu; MARTINS , Thalita Silva. Solos at School: a Didactic-Practical Experience with Elementary School Students in the Municipality of Areia- PB. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 271–280, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i2.p271-280. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7405. Acesso em: 23 nov. 2024.