Actions of the Environmental Management Program in Companies in the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2023v12i2.p77-88

Keywords:

pandemic, Covid-19, citizen formation, scientific negationism

Abstract

The emergence of the new Coronavirus provided a series of reflections on different themes concerning society, since the most varied aspects were severely affected, such as the economy, education, physical, mental, and psychological health. In this sense, the Environmental Management Program in Companies - PGAMEM proposed the realization of thematic seminars with the goal of promoting discussions about the awareness of the academic community in the face of the circumstances created by COVID-19, where teachers and students linked to the program discussed topics related to the financial crisis, social inequality, mental health, emergency remote education, among other topics, seeking to promote a critical formation over any direct link to scientific denialism. PGAMEM is part of the extension programs linked to the State University of Paraíba, operating since 2008 when discussing themes related to environmental education in schools and large companies in the region of Campina Grande. Thus, the results of this research were obtained from a qualitative analysis based on the data received through the application of questionnaires through Google Forms as the seminars were held. Therefore, it was possible to perceive the need to discuss these themes to raise awareness of this research's target audience. Therefore, the research concluded its studies with satisfaction with the results by ensuring that participants gained knowledge in the face of the pandemic they faced.

References

Asmundson GJG, Taylor S 2020. Coronaphobia: Fear and the 2019-nCoV outbreak. Journal of Anxiety Disorders, 70, 102196. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102196
Bacich L, Neto ATN, Trevisani FM 2017. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 11 mai. 2021.
Carvalho PMM, Moreira MM, Oliveira MNA, Landim JMM, Rolim Neto ML 2020. The psychiatric impact of the novel coronavirus outbreak. Psychiatry Research, 286, 112902. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112902.
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Pesquisa TIC Educação 2018. Recuperado de https://cetic.br/pt.
Gil AC 1999. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Jezine E 2004 As práticas Curriculares e a Extensão Universitária. Anais do 2° Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Belo Horizonte.
Lana RM 2020. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, e00019620.
Lima NT, Buss PM, Paes-Sousa, R 2020. A pandemia de COVID-19: uma crise sanitária e humanitária. Cafajeste. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 7, e00177020 http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00177020.
Leite BS 2018. Aprendizagem tecnológica ativa. Revista Internacional do Ensino Superior, v. 4, n. 3.

Leite BS 2020. Tecnologias digitais e metodologias ativas no ensino de química: análise das publicações por meio do corpus latente na internet. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020003, 2020.
Manchur J, Suriani ALA, Cunha MC 2013. A contribuição de projetos de exten¬são na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Revista Conexão - UEPG, v. 9, n. 02,
Monteiro A, Moreira JA, Almeida C 2012. Educação online: Pedagogia e aprendizagem em plataformas digitais. Santo Tirso: De Facto Editores.
Moreira JA 2012. Novos cenários e modelos de aprendizagem construtivistas em plataformas digitais, In: Monteiro A, Moreira JA, Almeida AC (Orgs.). Educação Online: Pedagogia e Aprendizagem em Plataformas Digitais. Santo Tirso: De Facto Editores, p. 29-46.
Moreira JA 2018. Modelos pedagógicos virtuais no contexto das tecnologias digitais. In: Mill D, Santiago G, Santos M, Pino D (Eds.) Educação a Distância. Dimensões da pesquisa, da mediação e da formação. São Paulo: Artesanato Educacional, p. 37-54.
Moreira JA, Schlemmer E 2020. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, n. 26. DOI: 10.5216/revufg.v20.63438.
Rodrigues, MM 1997. Extensão Universitária: um texto em Questão. Rev. Educação e Filosofia, vol. 11, n. 21/22, p. 89-126.
Schmidt B 2020. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estud. psicol., Campinas, v. 37, e200063.
Shimizu K 2020. 2019-nCoV, fake news, and racism. The Lancet, v. 395, n. 10225, p. 685-686. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30357-3.
Triviños ANS 197. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC 2020. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in china. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 5, p. 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
Xiao C 2020. A novel approach of consultation on 2019 novel coronavirus (COVID-19)-related psychological and mental problems: Structured letter therapy. Psychiatry Investigation, v. 17, n. 2, p. 175-176. https://doi.org/10.30773/pi.2020.0047.

Published

2023-08-10

How to Cite

BORBA, Joellyson Ferreira da Silva; SOUSA, Antonio Augusto Pereira de; SILVA, Gilberlândio Nunes da; RODRIGUES, Dauci Pinheiro; RODRIGUES, Maria da Conceição Alves; NOGUEIRA, Hilda Camila Nascimento; SOUSA, Ianna Maria Sodré Ferreira de. Actions of the Environmental Management Program in Companies in the Covid-19 Pandemic. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 77–88, 2023. DOI: 10.21664/2238-8869.2023v12i2.p77-88. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/6692. Acesso em: 4 dec. 2024.