BEYOND COMPETENCES: AN ANALYSIS OF SOLID WASTE MANAGEMENT PRACTICES IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN CEARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i1.p299-324

Keywords:

Competence evaluation; Curricula of the Nursing Course; Waste management of health services.

Abstract

Health Care Waste (SSR) is all waste produced by any health facility, posing potential health risks to the population, as well as those responsible for its segregation, collection, storage, transportation and treatment. In this way, the objective of this work is to evaluate the competencies of managers, teachers and graduates in relation to RSS management, in the context of the curricular content of the Nursing course. Data were collected through an electronic questionnaire. In the comparative analysis of factors that could impact the skills in the management of RSS, in the case of graduates, a statistical significance was verified for greater knowledge / skills on the COFEN guidelines for RSS management when they have another undergraduate or technical course in the area of Cheers; managers have greater knowledge / skills on secure management of RSS; and the teachers present a positive correlation between the graduation time variable of the Nursing course and the differential treatment of RSS. In summary, the study identified satisfactory evaluations of the curricular formation of the nursing course, referring to the RSS and their management; however, gaps were identified in the knowledge / skills related to the skills in RSS management.

Author Biographies

Ruan Carlos dos Santos, Centro Universitário UNIAVAN

Mestre em Administração pela UNIVALI. Mestre em Administração de Empresas pela UNIVALI. Especialista em Metodologia de Ensino de Filosofia e Sociologia pela FCV. Especialista em Gestão Empresarial pela FAPAG. Especialista em EAD e Metodologia Superior pela UNISOCIESC. Licenciatura em Filosofia e Ciências Sociais pela FAERPI. Bacharelando em Administração pela UFSC. Bacharel em Teologia pela FACASC. Bacharel em Filosofia pela UNISUL. Membro do Grupo. Estudos de Estratégia e Performance (GEEP) do CNPQ / UNIVALI

Quiriane Maranhão Almeida, Centro Universitário Inta - UNINTA/Professora Colaboradora no Curso de Enfermagem

Master in Administration by MINTER/UNIVALI/FLF. Specialist in Health Surveillance by UNINTA. Bachelor in Nursing from UNINTA. Degree in Biology from Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Collaborating Professor of the Nursing Course at UNINTA. Preceptor of Family Health Nursing at UNINTA.

Antônia Márcia Rodrigues Sousa, Dra., Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Administração e Ciências Econômicas

Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR; Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Ceará-UFC; Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Gama Filho. Graduação em Administração pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Graduação em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA. Atualmente é professora Adjunta I da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - Campus Pantanal. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos Fronteiriços da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal, (PPGEF/UFMS/CPAN). Atuou como coordenadora do Curso de Administração da Faculdade Luciano Feijão, professora-orientadora de estágio do Centro de Educação Técnico Profissional, coordenadora pedagógica do Instituto de Estudos e Pesquisas do Vale do Acaraú, professora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Vale do Acaraú . Ministra palestra nas áreas de: Empreendedorismo, Gestão Ambiental e Sustentabilidade, Logística reversa, métodos quantitativos, Marketing pessoal e Gestão de Recursos Humanos. Na área da Educação: Formação de Professores, Estágio Supervisionado e Gestão Pedagógica. Pesquisadora das áreas de: Intenção, comportamento e atitude empreendedora; Sustentabilidade, Inovação, Desenvolvimento local,Empreendimentos solidários, Gestão Ambiental e Logística Reversa. Avaliadora do ENANPAD, EGEPE, ENGEMA e parecerista das revistas RECDAM, REGEPE. Líder do Tema 14 - EGEPE - Tópicos emergentes.

References

Aaker, D. A., Kumar, V., Leone, R. P., & Day, G. S. (2016). Marketing Research. 12. ed. New Jersey: Wiley.
ABRELPE. (2016). Panorama dos resíduos sólidos no Brasil, 2016. Recuperado em 20 de novembro, 2018 de http://www.mpdft.mp.br/portal/pdf/comunicacao/junho_2018/panoramaanexos2016
Adams, R. J. (2017). Statistical Models, Scientific Method and Psychosocial Research. Em: Wilson M., Fisher, Jr. W. (eds) Psychological and Social Measurement. Springer Series in Measurement Science and Technology. Cham: Springer, 95-105.
Agência Nacional De Vigilância Sanitária. (2004, dezembro 10). Resolução RDC Nº 306, 2004, Diário Oficial da União, 1, 49.
Agência Nacional de Vigilância Sanitária. (2006). Manual de gerenciamento de resíduos de serviços de saúde. Brasília: Ministério da Saúde.
Associação Brasileira de Normas Técnicas. (2004). NBR 10004: resíduos sólidos: classificação. Rio de Janeiro: ABNT.
Aued, G. K., Bernardino, E., Peres, A. M., Lacerda, M. R., Dallaire, C., & Ribas, E. D. N. (2016). Competências clínicas do enfermeiro assistencial: uma estratégia para gestão de pessoas. Revista Brasileira de Enfermagem, 69(1), 142-149.
Bento, D. G., & Costa, R. (2015). Estado da arte acerca dos resíduos de serviço de saúde. Revista Eletrônica Estácio Saúde, 4(2), 125-138.
Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. 2. ed. Thousand Oaks: SAGE.
Brasil. (1973, julho 18) Lei nº 5.905, de 12 de julho de 1973. Dispõe sobre a criação dos Conselhos Federal e Regionais de Enfermagem e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], 1.
Brasil. (1996, dezembro 23). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], 134(248), 27834-27841.
Chethana, T., Thapsey, H., Gautham, M. S., Sreekantaiah, P., & Suryanarayana, S. P. (2013). Situation Analysis and Issues in Management of Biomedical Waste in Select Small Health Care Facilities in a Ward Under Bruhat Bengaluru Mahanagara Palike, Bangalore, India. Journal of Community Health,39(2), 310-315.
Conselho Federal de Enfermagem. (2005). Resolução COFEN Nº 303 de 23 de junho de 2005. Dispõe sobre a autorização para o enfermeiro assumir a coordenação como responsável técnico do plano de gerenciamento de resíduos de serviços de saúde. Recuperado em 25 de novembro, 2018 de http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-3032005_4338.html
Conselho Federal de Enfermagem. (2016). Resolução COFEN Nº 509 de 15 de março de 2016. Atualiza a norma técnica para Anotação de Responsabilidade Técnica pelo Serviço de Enfermagem e define as atribuições do enfermeiro Responsável Técnico. Recuperado em 25 de novembro, 2018 de http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-05092016-2_39205.html
Conselho Nacional De Educação (2001, novembro 9). Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, 1.
Conselho Nacional Do Meio Ambiente. (2005, maio 4) Resolução CONAMA Nº 358, 2005. Diário Oficial da União, 1, 63-65.
Conselho Nacional Do Meio Ambiente. (2001, junho 19). Resolução CONAMA Nº 275, de 25 de abril de 2001, 2001. Diário Oficial da União, 1, 80.
Conselho Regional De Enfermagem De Minas Gerais. (2006). Deliberação COREN-MG Nº 172 de 16 de outubro de 2006. Dispõe sobre as competências do profissional Enfermeiro na elaboração e gerenciamento do PGRSS - Plano de Gerenciamento de Resíduos nos Serviços de Saúde, e dos demais profissionais de enfermagem na execução de atividades afins. Recuperado em 25 de novembro, 2018 de http://www.jusbrasil.com.br/diarios/7509758/pg-2-publicacoes-de-terceiros-diario- oficial-do-estado-de-minas-gerais-doemg-de-23-01-2007
Corrêa, L. B., Lunardi, V. L., de Conto, S. M., & Galiazzi, M. D. C. (2005). O saber resíduos sólidos de serviços de saúde na formação acadêmica: uma contribuição da educação ambiental. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 9, 571-584.
Creswell, J. W. (2013). Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso.
Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Da Silva, C. E., Hoppe, A. E., Ravanello, M. M., & Mello, N. (2005). Medical wastes management in the south of Brazil. Waste management, 25(6), 600-605.
Dehghani, M. H., Azam, K., Changani, F., & Dehghani Fard, E. (2008). Assessment of medical waste management in educational hospitals of Tehran university medical sciences. Iranian Journal of Environmental Health, Science and Engineering, 5(2), 131-136.
Dell'Acqua, M. C. Q., & Miyadahira, A. M. K. (2002). Ensino do processo de enfermagem nas escolas de graduação em enfermagem do estado de São Paulo. Revista latino-americana de Enfermagem, 10(2), 185-191.
De-Lourdes Almeida, M., Peres, A. M., Bernardino, E., & Santos, M. F. (2014). Formação de competências para o gerenciamento em enfermagem. Cogitare Enfermagem, 19(2), 269-276.
De-Oliveira Cavalcanti, C., & de Sousa Costa, M. B. (2013). Formação acadêmica em enfermagem: implicações nas competências gerenciais do enfermeiro. Journal of Nursing UFPE/Revista de Enfermagem UFPE, 7(12).
Environment Agency. (2015). Technical Guidance WM3: Waste Classification - Guidance on the classification and assessment of waste. Bristol: Environment Agency.
Environmental Protection Agency. (1996). Test Methods for Evaluating Solid Waste Physical / Chemical Methods - SW 846. Richmond: EPA/ National Technical Information Service.
Fellows, R. F., & Liu, A. M. (2015). Research methods for construction. Hoboken: John Wiley & Sons.
Feitosa, A., Barden, J. & Konrad, O., & Arlindo, M. (2020). Avaliação da Gestão de Resíduos Sólidos Urbanos em um Município do Nordeste Brasileiro. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 9, n.1, jan.-abr., p. 293-315. Doi: 10.21664/2238-8869.2020v9i1.p293-315.
Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de administração contemporânea, 5(SPE), 183-196.
Flinkman, M., Leino‐Kilpi, H., Numminen, O., Jeon, Y., Kuokkanen, L., & Meretoja, R. (2017). Nurse Competence Scale: a systematic and psychometric review. Journal of advanced nursing, 73(5), 1035-1050.
Furåker, C., & Agneta, N. (2013). Registered nurses' views on nursing competence at residential facilities. Leadership in Health Services, 26(2), 135-147.
Gomes, L. C., Miguel, Y. D., Rocha, T. C., & Gomes, E. C. (2014). Biossegurança e resíduos de serviços de saúde no cotidiano acadêmico. Revista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada, 35(3), 443-450.
Gyawali, S., Rathore, D. S., Kc, B., & Shankar, P. R. (2013). Study of status of safe injection practice and knowledge regarding injection safety among primary health care workers in Baglung district, western Nepal. BMC International Health and Human Rights, 13(1), 3.
Hancock, D. R., & Algozzine, B. (2016). Doing case study research: A practical guide for beginning researchers. New York: Teachers College Press.
International Committee of the Red Cross. (2011). Medical Waste Management. Geneva: ICRC.
Jackson, S. L. (2015). Research methods and statistics: A critical thinking approach. Boston: Cengage Learning.
Janjua, N. Z. (2003). Injection practices and sharp waste disposal by general practitioners of Murree, Pakistan. Journal-Pakistan Medical Association, 53(3), 104-110.
Karlstedt, M., Wadensten, B., Fagerberg, I., & Pöder, U. (2015). Is the competence of S wedish R egistered N urses working in municipal care of older people merely a question of age and postgraduate education?. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 29(2), 307-316.
Kumar, R., Samrongthong, R., Shaikh, T. (2013) Knowledge, Attitude and Practices of Health Staff Regarding Infectious Waste Handling of Tertiary Care Health Facilities At Metropolitan City of Pakistan. Journal of Ayub Medical College Abbottabad, 2525(1212), 109–12.
Likert, R. A. (1932). Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology, New York, 140, 1–55.
Machi, L. A., & McEvoy, B. T. (2016). The literature review: Six steps to success. Thousand Oaks: Corwin Press.
Maddalena, V., Kearney, A. J., & Adams, L. (2012). Quality of work life of novice nurses: A qualitative exploration. Journal for Nurses in Professional Development, 28(2), 74-79.
Marconi, M. De A., & Lakatos, E. M. (2011). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas.
Martins, R. O. (2004). Entrevista: É hora de estabelecer as Diretrizes Curriculares. Revista Olho Mágico, 4(16).
Mattar, F. N. (2012). Pesquisa de Marketing: Edição Compacta. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American psychologist, 28(1), 1.
Mirabile, R. J. (1997). Everything you wanted to know about competency modeling. Training & Development, 51(8), 73-78.
Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., & Stewart, L. A. (2015). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015 statement. Systematic reviews, 4(1), 1.
Moreira, C. O. F., & De Araújo Dias, M. S. (2015). Diretrizes curriculares na saúde e as mudanças nos modelos de saúde e de educação. ABCS Health Sciences, 40(3).
Moreschi, C., Rempel, C., Backes, D. S., Carreno, I., Siqueira, D. F. D., & Marina, B. (2014). The importance of waste from healthcare services for teachers, students and graduates of the healthcare sector. Revista gaucha de enfermagem, 35(2), 20-26.
Muller, A. M., da Silveira, D. D., Nara, E. O. B., Kipper, L. M., & Moraes, J. A. R. (2013). Um olhar exploratório sobre os resíduos de serviços de saúde para os cursos da área da saúde numa universidade comunitária do Sul do Brasil. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, 17(17), 3327-3335.
Oliveira, L. M. N. D., Queirós, P. J. P., & Vicente Castro, F. (2015). A competência profissional dos enfermeiros. Um estudo em hospitais portugueses. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 143.
Ordem dos Enfermeiros. (2012). Regulamento do Perfil de Competências do Enfermeiro de Cuidados Gerais. Lisboa: Divulgar.
Prodanov, C. C., & de Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale.
Rao, P. H. (2008). Report: Hospital waste management — awareness and practices: A study of three states in India. Waste Management & Research,26(3), 297-303.
Schoonenboom, J., & Johnson, R. B. (2017). How to Construct a Mixed Methods Research DesignWie man ein Mixed Methods-Forschungs-Design konstruiert. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 69(2), 107-131.
Seraphim, C. R. U. M., Ribeiro, M. L., Sossae, F. C., & dos Santos Araújo, D. (2016). Abordagem dos resíduos de serviços de saúde (RSS) na formação profissional dos auxiliares e técnicos em enfermagem de Araraquara–SP. Revista Brasileira Multidisciplinar-Brazilian Multidisciplinary Journal, 19(2), 33-48.
Soares da Silva, I. T., & Bonfada, D. (2012). Resíduos sólidos de serviços de saúde e meio ambiente: percepção da equipe de enfermagem. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, 13(3), 650-657.
Sodré, M. S., & Lemos, C. F. (2017). O cenário do gerenciamento de resíduos dos serviços de saúde no brasil. Em: Forum Internacional de Resíduos Sólidos-Anais 8(8).
Succar, B., Sher, W., & Williams, A. (2013). An integrated approach to BIM competency assessment, acquisition and application. Automation in Construction, 35, 174-189.
Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). Editorial: Exploring the Nature of Research Questions in Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research. 1(3), 207–211.
Tastan, S., Unver, V., & Hatipoglu, S. (2013). An analysis of the factors affecting the transition period to professional roles for newly graduated nurses in Turkey. International nursing review, 60(3), 405-412.
Vergara, S. C. (2014). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 15. ed. São Paulo: Atlas.
Wilson-Doenges, G. (2014). SPSS for research methods: a basic guide. New York: W. W. Norton & Company.
World Bank. (2006). National Health Care Waste Management Plan 2006-2015. Recuperado em 23 de novembro, 2018 de http://documents.worldbank.org/curated/pt/812071468753323531/pdf/E15790v30C D0Health0care0WM0Plan.pdf
World Health Organization; The Secretariat of the Basel Convention. (2005). Preparation of national health-care waste management plans in Sub-Saharan countries: guidance manual. Geneva: World Health Organization.
World Health Organization. (2006). The world health report 2006. Working together for health, Geneva: World Health Organization.
World Health Organization. (2014). Safe management of wastes from health-care activities. 2. ed. Geneva: WHO Press.
World Health Organization. (2015). Health-care waste. Fact sheet No. 253. Geneva: World Health Organization.
World Health Organization. (2016). Nurse Educator Core Competencies. Geneva: World Health Organization.
Yin R. K. (2011). Applications of case study research. Thousand Oaks: Sage, 2011.
Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso-: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman editora.
Zarifian, P. (2001). Objetivo Competência: Por Uma Nova Logica. 1. ed. São Paulo: Atlas.
Yuang, H., Huang, Z. & Xu, P. (2016). A frameword for Eco-efficiency of C&D Waste. Procedia Environmental Sciences, 31:855-859.

Published

2021-03-03

How to Cite

SANTOS, Ruan Carlos dos; ALMEIDA, Quiriane Maranhão; SOUSA, Antônia Márcia Rodrigues. BEYOND COMPETENCES: AN ANALYSIS OF SOLID WASTE MANAGEMENT PRACTICES IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN CEARÁ. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 299–324, 2021. DOI: 10.21664/2238-8869.2021v10i1.p299-324. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/4824. Acesso em: 24 nov. 2024.