Estado da Arte sobre o Araguaia: Uma Análise Cienciométrica das Pesquisas sobre o Uso e Ocupação da Bacia do Rio Araguaia
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p195-226Keywords:
Araguaia river, Araguaia basin, use and occupation, sciometry, state of artAbstract
This article aims to make a survey of academic productions, theses, dissertations and articles about the Araguaia River whose approaches were focused on the studies of physical characterization, use and occupation. From electronic and manual screening, 3,086 search results were analyzed on national and regional platforms in the available time period, without a particular time frame. The databases classified by coverage area allowed the files to be crossed, verifying that all information was included between the repositories. Examination of research in regional databases aimed to assess the development of research on the topic in Goiás, especially at the Federal University of Goiás where the Araguaia River basin has been considered as one of the priority research areas. Using quantitative methodology based on data measurement, denominated as Cienciometry or as it is better known, as State of Art studies, or as State of Knowledge, the objective of this work was to inventory or map the scientific works on the Araguaia River basin under the specific approach allowing quantitative evaluation and allowing further analysis of this production.
References
Bittencourt, LAF, Paula, A 2012. Análise cienciométrica de produção científica em unidades de conservação federais do Brasil. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, Goiânia, v. 8, n.14, p. 2045-2012.
Borges, DR 1987. Rio Araguaia, corpo e alma. São Paulo, Ibrasa, Editora da Universidade de São Paulo.
Brasil 2009. Agencia Nacional de Águas. Plano Estratégico de Recursos Hídricos da Bacia Hidrográfica dos Rios Tocantins e Araguaia, Brasília.
Cabena, P, Hadjinian, P, Stadler, R, Verhees, J, Zanasi, A 1998. Discovery data mining: from concept to implementation. Upper Saddle River, NJ, USA: Prentice-Hall.
Campos, AB 2019. Currículo do Sistema Currículo Lattes. [Brasília], 17 nov. 2019. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/3249635044992714. Acesso em: 21 set. 2019.
Castro, SS 2019. Currículo do Sistema Currículo Lattes. [Brasília], 8 ago. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/4460827622247417. Acesso em: 21 set. 2019.
Dávila, ES 2012. Análise das dissertações e teses dos PPGs da área do ensino de ciências e matemática do RS – de 2000 a 2011. 62f. Dissertação de Mestrado, UFSM, Santa Maria, RS.
Fayyad, UM, Piatetsky-Shapiro, G, Smyth, P, Uthurusamy, R 1996. Advances in knowledge discovery and data mining. Cambridge, MA: AAAI Press.
Ferreira, NSA 2002. As pesquisas denominadas “estado da arte”. São Paulo, Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago. 2002.
Franco, SM 2003. O grande Vale do Oeste, as transformações da bacia do Araguaia em território goiano. Dissertação de Mestrado em Geografia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, UFG, 466p.
Latrubesse, EM, Stevaux, JC, Bayer, M, Prado, R 1999. The Araguaia-Tocantins fluvial basins. Internacional Symposium on Geomorphology and Paleohydrology of Large Rivers, Goiânia, Boletim Goiano de Geografia, vol. 19 (1).
Latrubesse, EM 2019. Currículo do Sistema Currículo Lattes. [Brasília], 29 jan. 2018. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/7008643054366282. Acesso em: 1º out. 2019.
Morais, RP 2006. Planície aluvial do médio Araguaia: processos geomorfológicos e suas implicações ambientais. Tese de Doutorado em Ciências Ambientais, Instituto de Ciências Ambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, UFG, 135p.
Parra, MR, Coutinho, RX, Pessano, EFC 2019. Um breve olhar sobre a cienciometria: origem, evolução, tendências e sua contribuição para o ensino de Ciências. Revista Contexto & Educação. Editora Unijuí, ano 34. n.107. jan./abr.
Soares, M 1989. Alfabetização no Brasil – o estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC.
Spinak, E 1998. Indicadores cienciométricos. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2.
Teixeira, PMM, Megid Neto, J 2006. Investigando a pesquisa educacional. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre. v.11, n. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.