The Occurrence of the Terms Corporately and Corporate Practices in Research in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2023v12i1.p265-286

Keywords:

corporeality, playful body, body practices, education

Abstract

T

The article on screen aims to analyze what academic productions published in 10 years - between 2012 and 2021 - reveal (qualitatively and quantitatively) on the terms “body practices and corporeality. This is a bibliographic research that investigated theses, dissertations and scientific articles identified and analyzed in virtual environments, such as the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and Scielo Brasil. The text reveals that the productions found are especially concentrated in the southern and southeastern regions of Brazil, pointing out the lack of discussions and investigations in other areas of the Brazilian territory. In addition, the data show that the rate of publications on the subject was higher after 2016 and the works selected for analysis used different methodologies, with a predominance of the qualitative method.

Author Biographies

Mônica Caldas Ehrenberg, Universidade de São Paulo

Pós Doutora em Educação (Unicamp e UMinho/ Portugal); Doutora e Mestre em Educação Física-UNICAMP; professora da Universidade de São Paulo-USP onde coordena o grupo de estudos e pesquisas em Gesto, Expressão e Educação-GEPGEE; coordena, conjuntamente, o grupo de extensão GYMNUSP, Brasil.

João Carlos Martins Bressan, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro/SP). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso. Atualmente é docente da Faculdade de Ciências da Saúde no curso de Educação Física da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Vice coordenador do Centro de Inovação em Educação e Saúde (CIES-UNEMAT), Líder do Laboratório de Estudos em Pedagogia do Jogo (LEPEJ/UNEMAT), membro do Laboratório de estudos e trabalhos pedagógicos em Educação Física (LETPEF/UNESP) e membro do grupo de estudo em biodinâmica, exercício físico e saúde (GEBEFS/UNEMAT). Coordenador do programa de extensão PROAT - UNEMAT (projeto de atletismo). Coordenador de área do Pet-Saúde/Gestão e Assistência, Brasil.

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Published

2023-04-28

How to Cite

OLIVEIRA, Evandro Salvador Alves de; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRESSAN, João Carlos Martins. The Occurrence of the Terms Corporately and Corporate Practices in Research in Education. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 265–286, 2023. DOI: 10.21664/2238-8869.2023v12i1.p265-286. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/6741. Acesso em: 18 may. 2024.