Antropoceno e a Consciência Artística Global: Do Paleolítico à Sabedoria Ancestral da Floresta Amazônica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2022v11i2.p252-264

Keywords:

anthropocene, art, ecology, multiculturalism, shamanism

Abstract

The arts play a decisive role in the debates about the Anthropocene: they reveal an awareness of yet another human-caused crisis, laying bare the disappointment with the civilizational order. Palaeolithic art already brought a humble and grateful awareness of the human in the face of the grandeur of animals and nature. In the contemporary world, art that receives an indigenous and shamanistic influence, with a language that, more than bringing up issues such as destruction and extinction, offers a dimension of beauty and harmony with the cosmos, a hope of opening to a truly humanized consciousness, exercises a conscious critique of the Anthropocene. Witness to this phenomenon is the global popularization of ayahuasca, which from the forests of Latin America to the great centers of Europe and North America has inspired many artists, providing an artistic-political debate that places ecology, cosmic harmony, and cultural plurality in relation.

Author Biography

Teresa Lousa, Centro de Humanidades da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa – Portugal

Investigadora integrada do CHAM e Coordenadora do Grupo de Investigação Cultura, história e pensamento ibéricos e ibero-americanos. Doutorada em Ciências da Arte e do Património (2013, FBAUL) com uma tese publicada com o título: “Do Pintor como um Génio, na obra de Francisco de Holanda”, onde desenvolve, entre outros aspectos, a faceta melancólica e genial da personalidade artística na cultura tardo-renascentista. Professora Auxiliar na FBAUL desde 2009, onde leciona ao primeiro, segundo e terceiro ciclo de estudos, orientando teses nas áreas das Ciências da Arte, Pintura e Educação Artística. As suas áreas de especialidade são o Pensamento Artístico, a Teoria da Arte, o Património, as Representações Artísticas e os seus Imaginários.

References

Bataille G 2015. O Nascimento da Arte. Lisboa: Sistema solar.
Bonneuil C & Fressoz JB 2016. The Shock of the Anthropocene: The earth, history and us. Verso: Londres, 320 pp.
Borer A 2022. Joseph Beuys. São Paulo: Cosac & Naify, 240 pp.
Bortulecce V 2013. Arte como Catarse: As Performances de Joseph Beuys e a Ressignificação do Mundo. Ix Eha - Encontro de História da Arte – UNICAMP, pp. 413-416 https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2013/Vanessa%20Beatriz%20Bortulucce.pdf
Carvalho A 2021. Os caboclos já chegaram: por uma escuta multiespécies das vozes do antropoceno. Pol. Hist. Soc., Vitória da Conquista, v. 20, n. 1, p. 170-191, jan.-jun. 2021. ISSN 2236-8094, pp. 170- 191.
Cayali J 2022. A Tribo Shipibo-Conibo. [cited 2022 Mar 20]. Available from: https://joycayali.blogspot.com/2019/10/a-tribo-shipibo-conibo.html.
Childe, G 1975. A Evolução Cultural do Homem. Zahar Editores: Rio de Janeiro, 229 pp.
Elhacham E & Ben-Uri L, Grozovski J et al 2020. Global human-made mass exceeds all living biomass. Nature, 588, 442–444. https://doi.org/10.1038/s41586-020-3010-5.
Holt S 2021. Transforming traditions: ayahuasca in the Netherlands and Peru, Healind Power. Living Traditions Global Interactions, Cunera Buijs & Welling (eds).
Iberdrola. [cited 2022 Mar 19]. Available from: https://www.iberdrola.com/sustentabilidade/o-que-e-antropoceno.
Issberner L, Léna P 2018. Antropoceno: os desafios essenciais de um debate científico. Correio da UNESCO: muitas vozes, um mundo, Unesco Courrier. Available from: https://pt.unesco.org/courier/2018-2/antropoceno-os-desafios-essenciais-um-debate-cientifico.
Johas R 2018. Arte na Era do Antropoceno. Arteriais | revista do PPGARTES | ICA | UFPA | n. 06 Jun 2018.
Kopenawa D & Albert B 2015. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. Trad. de Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Companhia das Letras, 729 pp.
Lewis-Williams D 2004. The Mind in the Cave: Consciousness and the origins of art. New York: Thames & Hudson, 482 pp.
Lousa T & Mikosz JE 2020. Do Humano ao Animal na Arte Rupestre: Nostalgia e Transformação. Revista Dobra. Pensar com as Artes-6, 1-8. 2020.
Luna LE & Amaringo P 1999. Ayahasca Visions – The Religion Iconography of a Peruvean Shaman. North Atlantic Books: Berkeley, 180 pp.
Mendes J 2020. Tradução do artigo “The anthropocene”, de Paul Crutzen e Eugene Stoermer. Anthropocenica. Revista de Estudos do Antropoceno e Ecocrítica 1: pp. 113-116, http://doi.org/10.21814/anthropocenica.3095
Museu do Amanhã. [cited 2022 Mar 19]. Available from: https://museudoamanha.org.br/pt-br/exposicao-principal.
Santos M 1999. A Natureza do Espaço: espaço e tempo, razão e emoção. 3a ed. São Paulo: Hucitec, 212 pp.
UDV. Projeto Hoasca. [cited 2022 Mar 19]. Available from: https://udv.org.br/pesquisas-cientificas/projeto-hoasca/.
Winkelman JM 2002. Shamanism and Cognitive Evolution. Cambridge Archaeological Journal 12:1, 71–101

Published

2022-08-02

How to Cite

LOUSA, Teresa; MIKOSZ, José Eliézer. Antropoceno e a Consciência Artística Global: Do Paleolítico à Sabedoria Ancestral da Floresta Amazônica. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 252–264, 2022. DOI: 10.21664/2238-8869.2022v11i2.p252-264. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/6298. Acesso em: 18 may. 2024.