Diagnosis of Student Subsunctors About Biological Evolution: The Conceptual Map as a Research Tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p301-317

Keywords:

Meaningful Learning, High School, Challenges in Teaching Biological Evolution, Active Methodologies

Abstract

The Biological Evolution (BE) represents a unifying theory of all areas of Biological Sciences. But this teaching is a concern not only in Brazil, but also in the world, due to conflicts with mistaken ideas and concepts, cognitively rooted in students. Aiming to develop subsidies to facilitate teaching and learning about BE, based on the Theory of Meaningful Learning, this work aimed to carry out a survey of subsunctions related to the knowledge of EB among high school students, usingf Conceptual Maps (CM) as a research tool. So, we offer to students a workshop about the basics for building CM, culminating in the building, by each participant, of their own CM related to EB. An analysis of these MC allowed to identify deficiencies in the understanding of evolutionary concepts, in addition a simplistic and lamarckist vision of BE. Thus, it appears that the MC, used as a tool to research, allows students to express themselves freely, revealing the cognitive aspects of the learning process about BE.

Author Biographies

Mariana Carvalho de Souza, Estado de Goiás, Anápolis, Goiás.

Mestre pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil. Professora efetiva do Estado de Goiás, Anápolis, Goiás.

Solange Xavier dos Santos, Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

Doutorado pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, Brasil. Professora titular da Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

References

Andreatta, Saionara Aparecida, and Fernanda Aparecida Meglhioratti. 2015. “A Integração Conceitual Do Conhecimento Biológico Por Meio Da Teoria Sintética Da Evolução: Possibilidades e Desafios No Ensino de Biologia.” http://www.nre.seed.pr.gov.br/uniaodavitoria/arquivos/File/Equipe/Disciplinas/Biologia/oficina/SAIONARAIntegracaoconceitual.pdf.
Ausubel, David Paul. 1982. A Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. Edited by Moraes. São Paulo.
Badzinski, Caroline, and Erica do Espírito Santo Hermel. 2015. “A Representação Da Genética e Da Evolução Através de Imagens Utilizadas Em Livros Didáticos de Biologia.” Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte) 17 (2): 434–54. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170208.
Bizzo, Nelio Marco Vincenzo. 1991. “Ensino de Evolução e História Do Darwinismo.” São Paulo: Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.1991.tde-16082013-145625.
Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento, Maria Carolina Pires de Andrade, and Sandra Escovedo Selles. 2019. “Ensino de Ciências e Biologia e o Cenário de Restauração Conservadora No Brasil: Inquietações e Reflexões.” Revista Interinstitucional Artes de Educar 5 (2): 144–62. https://doi.org/10.12957/riae.2019.44845.
Brasil. 2017. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/.
Cicillini, Graça Aparecida. 1997. “A Produção Do Conhecimento Biológico No Contexto Da Cultura Escolar Do Ensino Médio: A Teoria Da Evolução Como Exemplo.” Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252766.
Duarte, Felipe Bezerra de Medeiros Dantas, Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo, and Viviane Souza do Amaral. 2014. “O Ensino Fragmentado Da Evolução Biológica e Concepções Alternativas Sobre Este Tema No Ensino Médio.” Revista Da SBEnBIO 7: 2035–46.
El-Hani, Charbel Nino, and Nelio Marco Vincenzo Bizzo. 2002. “Formas de Construtivismo: Mudança Conceitual e Construtivismo Contextual.” Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte) 4 (1): 40–64. https://doi.org/10.1590/1983-21172002040104.
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves. 2016. “O Currículo Referência Do Estado de Goiás e Suas Mudanças Para o Ensino de Ciências e Biologia.” Itinerarius Reflectionis Online 12 (1): 1–13.
Ingram, Ella L., and Craig E. Nelson. 2006. “Relationship between Achievement and Students’ Acceptance of Evolution or Creation in an Upper-Level Evolution Course.” Journal of Research in Science Teaching 43 (1): 7–24. https://doi.org/10.1002/tea.20093.
Kochhann, Andréa, and Ândrea Carla Moraes. 2014. Aprendizagem Significativa Na Perspectiva de David Ausubel. Anápolis,GO: Editora da Universidade Estadual de Goiás.
Licatti, Fábio, and Renato Eugênio da Silva Diniz. 2005. “O Ensino de Biologia No Nível Médio: Investigando Concepções de Professores Sobre Evolução Biológica.” In Anais Do V Encontro Nacional de Pesquisa Em Educação Em Ciências (ENPEC). ABRAPEC.
Luckesi, Cipriano Carlos. 2009. Avaliação Da Aprendizagem Escolar. Edited by Cortez. 20th ed. São Paulo.
Meglhioratti, Fernanda Aparecida. 2004. “História Da Construção Do Conceito de Evolução Biológica: Possibilidades de Uma Percepção Dinâmica Da Ciência Pelos Professores de Biologia.” Bauru: Universidade Estadual Paulista. http://hdl.handle.net/11449/90876.
Moreira, Marco Antônio. 1983. Uma Abordagem Cognitivista Ao Ensino Da Física: A Teoria de Aprendizagem de David Ausubel Como Sistema de Referência Para a Organização Do Ensino de Ciências Porto Alegre. Porto Alegre: Editora da Universidade UFRGS.
Moreira, Marco Antônio, and Elcie Fortes Salzano Masini. 2002. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro.
Moreira, Marco Antônio, and Paulo Rosa. 1986. “Mapas Conceituais.” Caderno Brasileiro de Ensino de Física 3 (1): 17–25.
Mortimer, Eduardo Fleury. 1996. “Construtivismo, Mudança Conceitual e Ensino de Ciências: Para Onde Vamos?” Investigações Em Ensino de Ciências - Ienci 1 (1): 20–39.
Narguizian, Paul J. 2012. “Evolution Education and the Nature of Science: Strategies for the Classroom.” International Journal of Humanities and Social Science 2 (12): 1–4.
Novak, Joseph Donald. 2010. Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. New York: Taylor & Francis.
Oleques, Luciane Carvalho. 2010. “Evolução Biológica: Percepções de Professores de Biologia de Santa Maria, RS.” Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6642.
Porto, Paulo Roberto de Araújo, and Eliane Brígida Morais Falcão. 2010. “Teorias Da Origem e Evolução Da Vida: Dilemas e Desafios No Ensino Médio.” Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte) 12 (3): 13–30. https://doi.org/10.1590/1983-21172010120302.
Santos, Jose Cesar Furtado dos. 2008. Aprendizagem Significativa: Modalidades de Aprendizagem e o Papel Do Professor. 5th ed. Porto Alegre: Editora Mediação.
Tidon, Rosana, and Richard C. Lewontin. 2004. “Teaching Evolutionary Biology.” Genetics and Molecular Biology 27 (1): 124–31. https://doi.org/10.1590/S1415-47572004000100021.
Tidon, Rosana, and Eli Vieira. 2009. “O Ensino Da Evolução Biológica: Um Desafio Para o Século XXI.” ComCiência 107: 1–4.
Zuzovsky, Ruth. 1994. “Conceptualization a Teaching Experience on the Development of the Idea of Evolution: An Epistemological Approach to the Education of Science Teachers.” Journal of Research in Science Teaching 31 (5): 557–74.

Published

2020-12-29

How to Cite

SOUZA, Mariana Carvalho de; SANTOS, Solange Xavier dos. Diagnosis of Student Subsunctors About Biological Evolution: The Conceptual Map as a Research Tool. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 301–317, 2020. DOI: 10.21664/2238-8869.2020v9i3.p301-317. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/3456. Acesso em: 18 may. 2024.