The Interdisciplinarity in the Students' Questions in Science Classes of the Elementary School: Contributions of Discursive Textual Analysis

Authors

  • Maurivan Güntzel Ramos PUCRS - Faculdade de Química e Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.
  • Estrella Marlene Thomaz PUCRS - Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2017v6i4.p32-48

Abstract

The article presents the analysis of 342 questions on the theme "Water", proposed by 114 students from three elementary schools in the South region of Brazil, in order to identify interdisciplinary articulations associated with complex thinking present in these questions. The research sought to answer the following question: What revelations can emerge from the analysis of student's questions about a specific topic of study, such as "Water", in relation to interdisciplinarity and complex thinking? From the discursive textual analysis of the questions, two categories emerged: disciplinary questions; and interdisciplinary questions. The examination of the content of the categories enabled the writing of metatexts that reveal that in the text of most of the students' questions, is present a complex mode of thinking and interdisciplinary relationships, since 77.8% of the questions belong to second category. This can be an indication to teachers of how to initiate pedagogical actions, whose focus is interdisciplinarity.

Author Biographies

Maurivan Güntzel Ramos, PUCRS - Faculdade de Química e Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.

PUCRS - Faculdade de Química e Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.

Estrella Marlene Thomaz, PUCRS - Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.

PUCRS - Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Faculdade de Física, Porto Alegre, Brasil.

References

Armijos CEG, Hernandez MWH & Sánchez RER 2016. Principios epistemológicos para el proceso de la enseñanza-aprendizaje, según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, 27(2):471-479.
Bargalló MC & Tort RM 2005. Plantear preguntas: un punto de partida para aprender ciencias. Revista Educación y Pedagogía, 18(45):61-71.
Bicudo MAV 2011. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. Cortez, São Paulo.
Camargo ANB 2013. A influência da pergunta do aluno na aprendizagem: o questionamento na sala de aula de química e o educar pela pesquisa. PUCRS, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10923/7400.
Carvalho JGN & Ramos MG 2015. As perguntas dos estudantes sobre reações químicas e os livros didáticos: uma análise comparativa e compreensiva. In P Membiela, N Casado & MI Cebreiros (eds). Presente y futuro de la enseñanza de las ciencias. Educación Editora, Vigo - Espanha, p. 351-355.
Fazenda I (org) 2013. O que é interdisciplinaridade? Editora Cortez, São Paulo.
Freire P & Faundez A 1985. Por uma pedagogia da pergunta. Paz e Terra, Rio de Janeiro.
Freschi M & Ramos MG 2009. Unidade de aprendizagem: um processo em construção que possibilita o trânsito entre senso comum e conhecimento científico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1):156-170.
Galle LAV 2016. Estudo sobre reconstrução significativa de conteúdos no ensino fundamental por meio de unidade de aprendizagem sobre alimentos. PUCRS, Porto Alegre. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/ handle/tede/7079.
Galle LAV, Carvalho JGN, Ribeiro MEM, Ramos MG 2015. A pergunta na aprendizagem em Química: identificação de falhas conceituais na linguagem dos estudantes. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo, Brasil.
Galle LAV, Pauletti F & Ramos MG 2016. Pesquisa em sala de aula: os interesses dos estudantes manifestados por meio de perguntas sobre a queima da vela. Acta Scientiae, 18(2):498-516.
Gibbons M 1997. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Pomares-Corredor, Barcelona.
Giordan A & Vecchi G 1996. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. Artes Médicas, Porto Alegre - Brasil.
Lima VMR & Ramos MG 2017. Percepções de interdisciplinaridade de professores de Ciências e Matemática. Revista Lusófona de Educação, 36(1):166-177.
Lipman M 2014. Pensamiento complejo y educación. Ediciones de La Torre, Madrid.
Mariotti H 2007. Complexidade e pensamento complexo: breve introdução e desafios actuais. Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, 23(6):727-731.
Mariotti H 2007. Pensamento Complexo: suas aplicações à liderança, à aprendizagem e ao desenvolvimento sustentável. Atlas, São Paulo.
Maturana HR & Varela F 1995. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Psy II, Campinas – São Paulo.
Moraes R & Galiazzi MC 2011. Análise textual discursiva. Editora Unijuí, Ijuí - Brasil.
Moraes R, Galiazzi MC & Ramos MG 2012. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In R Moraes & VMR Lima (eds.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. Edipucrs, Porto Alegre - Brasil, p. 11-20.
Morin E 2015. Introdução ao pensamento complexo. Sulina, Porto Alegre - Brasil.
Pombo O 2013. Epistemologia de la interdisciplinaridad: la construcción de un nuevo modelo de comprensión. Interdisciplina I, 1(1):21-50.
Ramos MG 2008. A problematização necessária no ensino de Ciências e o livro didático. In RMR Borges, NRS Basso & JB Rocha Filho (eds). Propostas interativas na educação científica e tecnológica. Edipucrs, Porto Alegre – Brasil, p. 61-76.
Santomé JT 1998. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Artmed, Porto Alegre.
Sommerman A 2006. Inter ou Transdisciplinaridade? Da fragmentação disciplinar ao novo diálogo entre os saberes. Paulus, São Paulo - Brasil.
Sommerman A 2012. A interdisciplinaridade e a transdisciplinaridade como novas formas de conhecimento para a articulação de saberes no contexto da ciência e do conhecimento em geral: contribuição para os campos da Educação, da Saúde e do Meio Ambiente. (Tese de doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.
Souza MML, Amaral LC, Ribeiro MEM, Paula AC & Ramos MG 2015. As perguntas dos alunos como norteadoras da organização curricular interdisciplinar em ciências. In P Membiela, N Casado & MI Cebreiros (eds). Presente y futuro de la enseñanza de las ciencias. Educación Editora, Vigo - Espanha, p. 221-225.
Specht CC, Ribeiro MEM & Ramos MG 2015. A importância da pergunta dos aprendentes no ensino e na aprendizagem em Ciências. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências. Abrapec, São Paulo.
Thomaz E, Amaral LC & Ramos MG 2015. As perguntas dos estudantes: uma possibilidade de identificar a transição do conhecimento cotidiano para o científico. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, São Paulo, Brasil.
Tort RM, Márquez C & Sanmartí N 2013. Las preguntas de los alumnos: una propuesta de análisis. Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, 31(1):95-114.
Zabala A 2002. A prática educativa: como ensinar. ArtMed, Porto Alegre - Brasil.

Published

2017-12-31

How to Cite

RAMOS, Maurivan Güntzel; THOMAZ, Estrella Marlene. The Interdisciplinarity in the Students’ Questions in Science Classes of the Elementary School: Contributions of Discursive Textual Analysis. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 32–48, 2017. DOI: 10.21664/2238-8869.2017v6i4.p32-48. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2666. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Special Edition - Qualitative Research: Permeability between Social and Human Sciences