COLLABORATIVE LEARNING AND OPEN EDUCATIONAL RESOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29247/2358-260X.2019v6i1.p16-25

Abstract

The central objective of this work is to discuss the production of Open Educational Resources (OER) by educators, seeking relationships with collaborative learning. In other words, the work is part of the reflection on the opportunities that the production of educational artifacts provides for the establishment of a collaborative educational scenario - The text is based on related theoretical studies and presents data from a research project in phase (UNEB - Brazil) and the University of Madeira (UMa - Portugal), the result of a partnership between UNEB and UMa and the University of Cadiz (UCA - Spain). On this occasion, we reflect on the forms of production and socialization of knowledge in the contemporary world, open and shared learning and the production of socio-technological artifacts for and by education.

Author Biographies

José Paulo Brazão, Universidade da Madeira

José Paulo Gomes Brazão

 

Professor Auxiliar da Universidade da Madeira, na Faculdade de Ciências Sociais. Iniciou a sua atividade docente em 1985 como professor do 1º Ciclo do Ensino Básico. Foi professor de Educação Especial entre 1990 e 2000. Concluiu o mestrado em Psicologia Educacional em 2000, no ISPA e o doutoramento em Educação - Inovação Pedagógica em 2008, na Universidade da Madeira. É diretor do curso de mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do EB​​, desde 2010. É Membro do Centro de Investigação em Educação CIE-UMa. Publica na área da Inovação Pedagógica. Mantém interesse em pesquisas sobre: a modificação de paradigmas e quebras de invariantes culturais nos contextos escolares; Estudos etnográficos em educação; Uso da tecnologia e das ferramentas da Internet em diferentes contextos de aprendizagem. Tem orientado dissertações de mestrado e teses de doutoramento bem como participado em provas de júri de mestrado e doutoramento nesta especialidade.


Assistant Professor at the University of Madeira, Faculty of Social Sciences. He began his teaching activity in 1985 as a teacher of Primary School. He was also a professor of Special Education between 1990 and 2000. He completed his master's degree in Psychology of Education in 2000 at ISPA and his PhD in Education - Pedagogical Innovation in 2008 at the University of Madeira.

He is the director of the master's degree course in Pre-School Education and Primary School Teaching, since 2010. He is a member of the Center for Research in Education CIE-UMa. He publishes in ​​Pedagogical Innovation area. He research on cultural invariants on school contexts; Ethnographic studies in education and also on the use of technology and Internet tools in learning contexts. He has supervised master's and doctoral theses as well as participated in jury examinations for master's and doctoral degrees in this specialty.

Antenor Rita Gomes, Universidade Estadual da Bahía

Possui Graduação em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia (1996), Especilalização em Leitura e Produção Textual pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1998) Mestrado de Educação e Pesquisa pela Université du Quebec a Chicoutimi (2002), Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Cádiz - Espanha (2014). Atualmente é membro do Conselho Editorial da Revista científica de Educação e Cmunicação Hachetetepe (UCA- Cádiz, Espanha) e da revista temas em educação da UFPB;e Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação no ensino superior de graduação e pós-graduação além de cursos de atualização docente para professores em serviço. Atua principalmente nos seguintes temas: Cultura Visual, Leitura, Pesquisa em educação e formação de professores; Integra o quadro docente do do Mestrado Profissional em Educação e Diversidade - MPED - UNEB Jacobina desde 2014.

Published

2019-05-28

How to Cite

Brazão, J. P., & Gomes, A. R. (2019). COLLABORATIVE LEARNING AND OPEN EDUCATIONAL RESOURCES. Científic@ - Multidisciplinary Journal, 6(1), 16–25. https://doi.org/10.29247/2358-260X.2019v6i1.p16-25